After years..:P

Assalamualaikum n haiii..:)

Langkah pertama terjebak dengan aktiviti outdoor selepas beberapa tahun. Ramai yg tak percaya akk join ekspdisi ni.. hehe.. Pasai pa tah.. hmmm. Sebenarnya, akk minat jenis outdoor yg mcm ni. Ampa jng x caya naa..
Ekspedisi apa tu?? Haa, ekspedisi ke Gua Gendang.
Ok, intro sikit pasal Gua Gendang. Gua Gendang ni adik beradik dengan Gua Itik, tp akk x mau crita pasal Gua Itik, sbb kami x melalui Gua Itik.
Gua Gendang terletak di Pengkalan Hulu, Perak dan berada di bawah kelolaan JPAM Pengkalan Hulu, Perak. Gua Gendang ni dah lama dah terkenal, cuma kami je yg baru masuk.. Hehe.
So, kalo ampa nak buat apa-apa aktiviti kat gua ni, ampa kena berhubung dengan JPAM la. Kena dapat kebenaran daripada diorang ni dulu la kiranya. Contact number JPAM ni boleh cari kat google naa, akk x dak sbb tok penghulu program yg deal dengan JPAM ni. Diorang la yg akan guide ampa kat dalam gua ni. Pic yg sempat akk akan update . Layan jer pic yg mana akk jumpa dulu naa.. :P
Ok, terus ke hari ekspedisi. 

01 Sptember 2018
Jam 7.00 pg - berkumpul di kawasan jejantas HSAH
7.10 - bergerak ke Baling
8.15 - Sampai di pekan Baling dan sarapan di sana
9.20 - Sampai di markas JPAM, ada taklimat sikit
9.30 - mula bergerak menuju ke Gua Gendang
10.00 - sampai ke mulut Gua Gendang. Lutut dah ketaq2 dah time ni. berpeluh akk.. 
11.00 - selamat keluar dari gua
11.15 - mula mendaki skit utk kembali ke kawasan parking kereta
11.50 - selamat sampai di kawasan parking

Sarapan di pekan baling
Lepas sarapan. Latar belakang Gunung Baling. Kwn2 akk pernah naik gunung ni, mencabar gak katanyerr
Ni mulut/pintu gua. Akk ketaq dah time ni. Nampak kan tangga tu mcm mn 😅
Kwn akk dah selamat turun. Akk kat atas lg. 😰
Antara laluan sebelum sampai ke pintu gua td.
Indah kan ciptaan Ilahi.. Subhanallah
Antara laluan di dalam gua
Ada laluan yg kami terpaksa merangkak n jalan itik. Lenguh dah lutut time ni dik non oii.. 😆
Part ni kat tengah2 gua. Cuba nak dengar bunyi gendang, tp x berjaya, sbb ramai bising. Huhu
Ni x brapa nak hujung sgt. Batu cantik kat belakang. Batu putih kat tgh bersinar bila kena flash kamera handphone.
Tok penghulu dok interview kat pintu keluar gua. Semua dah lega dah time ni
Sapa snap tah muka akk ni. Bersama adik guide dr JPAM yg comeii.
Semangat anak Malaysia yg merdeka. 💪💪
Keseluruhan team dari HSAH yg join ekspdisi ni
Mendaki sikit dari pintu keluar gua, untuk ke pangkal jalan. Hehe.
Antara laluan nak balik dah ni.
Alhamdulillah, selamat sampai. Tq Allah.
 Kesimpulan, aktiviti ni mmg best. Bagi yang dah pro dlm aktiviti mcm ni, mesti cakap,apa kelas Gua Gendang tu kan.. tp bg akk yg jarang2 join aktiviti mcm ni, lenguh lutut dik non oiii.. 😅😅😅
Tp, mcm kata2 sorang ex-officemate akk, selagi ada peluang, join jer la.. Memori tu yg akan tersimpan.. So, kalo ampa ada minat yg terpendam mcm akk ni, bila ada peluang, gunakanlah sebaiknya. Simpan dulu minat tu andai masa belum mengizinkan.

Last, but not least. Ingatlah Allah ciptakan bermacam-macam makhluk di dunia ni. Kena saling menghormati. Ibaratnyer mcmnilah, kau masuk rumah orang, kau kenalah hormat tuan rumah. Kau kenalah jaga adab kau sebagai tetamu. Haa, gitu. Ada paham.. Apa apa pun, ingatlah pada Dia yang Satu. Insyaallah kau akan selamat di mana jua kau berada.
Happy reading, hope ampa enjoy baca coretan akk yg x seberapa.

0 comments:

Post a Comment